![](/media/lib/161/n-porsche_918-781167b797abcffd997178bc8d3c4efe.jpg)
Porsche stawia na hybrydy
17 maja 2013, 08:24Porsche już od pewnego czasu wykorzystuje w swoich samochodach inne napędy niż tylko silniki benzynowe. Sprzedaje hybrydowe wersje Cayenne'a i Panamery, zaoferowała też Cayenne z silnikiem diesla. Teraz firma ogłosiła, że wszystkie modele jej samochodów będą miały swoje wersje hybrydowe
![](/media/lib/158/n-sdssj1506-plus-54-319727b8ed5be11c5a79e1b26e5195d9.jpg)
Najbardziej efektywna z galaktyk
24 kwietnia 2013, 13:00Astonomom udało się zaobserwować najbardziej efektywną galaktykę. Zamienia ona niemal 100% gazu w gwiazdy. Galaktyki spalają gaz tak, jak silnik spala benzynę. Większość galaktyk pracuje jak nieefektywne silniki, co oznacza, że tworzą gwiazdy ze znacznie mniejszej ilości gazu, niż wynosi teoretyczny limit - mówi Jim Geach z McGill University
![](/media/lib/156/n-spacecraft_mars-e619b138e7ab3da5178bce3ac49d66eb.jpg)
W 30 dni na Marsa?
10 kwietnia 2013, 10:35Wysłanie ludzi na Marsa, chociaż technicznie możliwe, wiąże się z ogromnymi kosztami i kolosalnym ryzykiem. Dość wspomnieć, że długotrwałe przebywanie w przestrzeni kosmicznej wiąże się np. z możliwością utraty wzroku czy masy kostnej. Obecnie NASA ocenia, że podróż na Czerwoną Planetę i z powrotem trwałaby ponad 4 lata, a sam koszt wystrzelenia pojzdu z ludźmi na pokładzie przekroczyłby 12 miliardów dolarów
![](/media/lib/92/n-samolot-ff773433f995ec26fca7f6e4afd81b25.jpg)
Jonowy lepszy od odrzutowego
4 kwietnia 2013, 09:45Zjawisko ciągu elektrohydrodynamicznego znane jest od lat 60. ubiegłego wieku. Pojawia się ono w postaci "wiatru jonowego" gdy pomiędzy dwiema elektrodami przepływa prąd. Wówczas w oddzialającym je powietrzu pojawia się wspomniany wiatr.
![Wnętrze nanorurki](/media/lib/120/n-1211362062_222573-2bf3808c0ef2a54a22e50711bb9bc74d.jpeg)
Powstał najbardziej skomplikowany obwód elektroniczny z nanorurek
27 lutego 2013, 19:11Podczas ubiegłotygodniowej International Solid-State Circuits Conference naukowcy z Uniwersytetu Stanforda zaprezentowali najbardziej skomplikowany obwód scalony wykonany z węglowych nanorurek. Obwód przekładał sygnał analogowy z kondensatora na sygnał cyfrowy, który trafiał do mikroprocesora
![](/media/lib/150/n-hybrid-air-1-402a24c8a7a251e392b3a44b0d79d01e.jpg)
Francuzi zaprezentują powietrzną hybrydę
19 lutego 2013, 12:11Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie, który rozpocznie się na początku marca, firma PSA Peugeot Citroen zaprezentuje technologię hybrydowo-powietrzną. "Hybrid Air" to połączenie silnika spalinowego, hydraulicznego i zbiornika na sprężone powietrze
![](/media/lib/149/n-opera-c571e46eb7d24c053ec8f4b1454a2b7c.jpg)
Opera na WebKicie
14 lutego 2013, 17:50Opera rezygnuje z własnego silnika Presto i w bieżącym roku będzie stopniowo przechodziła na wykorzystywany w Chrome i Safari silnik WebKit. Bruce Lawson z Opery poinformował na firmowym blogu, że użytkownicy przeglądarki natychmiast zauważą różnicę
![](/media/lib/149/n-emdrive-7b0af5b43d098f8115f6caf61c887423.jpg)
"Niemożliwy" silnik osiąga coraz lepsze wyniki?
11 lutego 2013, 11:20Naukowcy z Politechniki Północnozachodniej z Xi'an donoszą o bardzo obiecujących wynikach testów "niemożliwego" relatywistycznego silnika eletromagnetycznego. Urządzenie EmDrive, którego pomysłodawcą jest brytyjski naukowiec Roger Shawyer, zostało powszechnie odrzucone, jako niezgodne z zasadami fizyki, a tym samym niemożliwe do wykonania
![](/media/lib/148/n-symulacjasilnika-491cae16dee76f7362f2517a340af5c9.jpg)
Milion rdzeni to już nie problem
30 stycznia 2013, 13:36Inżynierowie z Center for Turbulence Research (CTR) Uniwersytetu Stanforda, pracujący pod kierunkiem Josepha Nicholsa, dowiedli, że możliwe jest wykorzystanie miliona rdzeni obliczeniowych do symulowania złożonych zjawisk dotyczących dynamiki płynów
![](/media/lib/146/n-nephila-edulis-250371bc44a5ca7fe208466b8cadeb10.jpg)
Pająk przędzie, a szpula nawija
18 stycznia 2013, 13:42Na stole naukowców z Oxford Silk Group spoczywa znieczulona dwutlenkiem węgla samica pająka Nephila edulis. Choć nigdzie się nie wybiera, na wszelki wypadek jej odnóża unieruchomiono za pomocą metalowych sprzączek. Nagle w kadrze pojawia się pęseta. Jedwabna nić zostaje przeciągnięta z gruczołów przędnych do mechanicznego motaka. Odwijaniu zapobiega kropelka kleju.